mislukte-gewapende-overval-westertoren-in-amsterdam

‘Goedemiddag. De Graaff met dubbele f. Dit is mijn collega Verdonk. U had gebeld over uw buurvrouw?’

‘Goedemiddag agenten. Komt u snel binnen. Anders brandt alles aan.’

Het klokkenspel van de Westertoren verstomt bij het sluiten van de voordeur.

‘Goed dat u er bent. Saskia zou eergisteren terugkomen. Met wijn voor het straatfeest, dat had ze me beloofd. Ik maak me echt zorgen.’

In de betegelde gang in het grachtenpand hangt een schoonmaakmiddelgeur. Met een ferme trap op de metalen plaat opent de kalende vijftiger de keukendeur. Grote pannen pruttelen op een professioneel fornuis.

‘Ruikt lekker, hè. Ik ben vertaler. Vooral kookboeken, een hele leuke markt. Ik test altijd alles uit als ik vertaal. Beroepsdeformatie. Taste, don’t tell.’ Hij wijst naar de pannen. ‘Hier proef maar. Het is voor het straatfeest straks.’

Verdonk neemt instinctief de lepel met ragout aan en proeft.

‘Hmm, dat is echt heerlijk. Wat is het?’

[ Mijn inzending voor schrijfwedstrijd #DePennenZijnGeslepen ]